Bostadsbolaget Botkyrkabyggen är Botkyrka kommuns största fastighetsbolag, ägs av Botkyrka kommun och drivs som en allmännyttig verksamhet. I våras upphandlades tjänsten kring besiktningar av lägenheter när en hyresgäst säger upp sin lägenhet. Avtal skrevs med Norrköpingsbaserade FST Husbesiktningar med kontor i Norrköping, Linköping och Nyköping.
Med sina 140 medarbetare, ett fastighetsbestånd till ett värde av 15,3 miljarder kronor, en årlig förmedlingsfrekvens på ca 550 lägenheter och totalt 10 800 bostäder som man förvaltar och äger, är Botkyrkabyggen ett fastighetsbolag som vill ligga i framkant i många avseenden.
I och med att FST Husbesiktningar vann upphandlingen, som blev klar under april, påbörjades samarbetet under våren och innebär att FST Husbesiktningar utför samtliga besiktningar för Botkyrkabyggen.
– Vårt ansvar är i ett första steg utföra en avflyttningsbesiktning i anslutning till när hyresgästen säger upp sin lägenhet. Tillsammans med hyresgästen går vi igenom lägenheten och kontrollerar lägenhetens skick genom att fotografera och dokumentera enligt ett standardiserat protokoll. Vi ger också hyresgästen en informationsfolder som visar på vad hen ansvarar för inför slutbesiktningen, förklarar Pontus Petersson, platschef hos FST Husbesiktningar.
Nytt och helt digitalt
FST Husbesiktningar påpekar att det nya sättet att arbeta medför en trygghet och en tydlighet för hyresgästerna. Alla hyresgäster får en likvärdig och oberoende bedömning av en extern utförare som också dokumenterar allt. Samarbetet har också fört med sig synergieffekter genom att man tillsammans utvecklat protokollen som används vid lägenhetsbesiktningarna. Bland annat är protokollen helt digitala och dessutom fotograferar man eventuella anmärkningar men också det som är åtgärdat vid en slutbesiktning. Pontus från FST husbesiktningar utvecklar resonemanget.
Avtalet som är skrivet mellan FST Husbesiktningar och Botkyrkabyggen fortlöper på två år men kan förlängas ytterligare ett plus ett år. FST Husbesiktningar understryker att samarbetet fungerat mycket bra och att företaget utför ca 100 besiktningar varje månad till fast pris.
– Jag är övertygad om att vi har varit ett bra bollplank till Botkyrkabyggen i arbetet med att utveckla och förbättra besiktningarna. De har idag ett bättre underlag för att kunna föra dialog med alla hyresgäster och på så sätt göra mer rättvisa bedömningar i de fall en hyresgäst behöver åtgärda eller bli debiterad för ett slitage eller en skada, avslutar Pontus.